За останній рік соціальні мережі зарясніли історіями про погрози від колекторів, які вимагають повернути неіснуючі борги мікрокредитним установам. У багатьох випадках людям доводилося по декілька разів змінювати СІМ-карти, аби мати можливість спокійно спати вночі. Та від 14 жовтня 2021 року ситуація змінилася. Відтепер навіть ті, хто заборгував фінансовим компаніям, захищені законодавством.
Стоп колектори: всі погрози поза законом
У 2020 році на території України налічувалося півтисячі колекторських компаній. І лише 300 з них працювали за ліцензією. Минулого року Національний Банк України отримав більш ніж 2500 скарг на дії працівників таких організацій. Та відтепер навіть ті громадяни, які дійсно прострочили оплату за кредитом, захищені законом від неналежної поведінки колекторів.
Верховна Рада України ініціювала законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості», згідно з яким був створений реєстр колекторських компаній. Тобто, від 14 жовтня 2021 року дзвінки, що здійснюються від організацій, які не входять у цей реєстр, опиняються поза законом. Колектори, що працюють легально, повинні дотримуватися етичних норм у спілкуванні з людиною, інакше можуть втратити ліцензію.
Що заборонено робити колекторам?
Колекторські компанії — це посередники між фінансовою установою та її клієнтом, і займаються стягненням боргу з позичальника за винагороду. Колектори асоціюються з агресивними людьми, які погрожують фізичною розправою клієнтам МФО. Фактично, їм дозволено лише інформувати про борг та передавати справу до суду. Хоча сьогодні відомо чимало історій, коли до боржників застосовували фізичну силу та доводили до самогубства.
Відтепер колекторів каратимуть за такі дії:
- Погрози: особисто, в листуванні, під час розмов по телефону.
- Взаємодію з боржником у час з 22.00 до 8.00.
- Повідомлення про борг більше, ніж два рази на день.
- Приховування інформації: номер телефону, адресу пошти, з якої відправляють повідомлення.
- Дзвінки до людей, які не мають заборгованості.
- Користування функцією автоматичного дозвону до боржника, його родичів та близьких.
- Нецензурні висловлювання, розповсюджування матеріалів про людину.
- Передачу персональних даних про боржника третім особам.
Що робити та куди скаржитися, коли телефонують колектори
Найважливіше, що потрібно робити, коли телефонують колектори, — зберігати спокій! Вони володіють навичками психологічного впливу на людину. Чим емоційнішою виявиться особа, тим сильніше на неї тиснутимуть.
Представник компанії повинен представитися, повідомити розмір боргу, назву організації, яка передала дані про заборгованість, на вимогу надати документальне підтвердження про заборгованість протягом п’яти робочих днів. Юристи рекомендують записувати розмови, робити скріншоти повідомлень, зберігати прислані листи.
Якщо колектор порушує встановлені вимоги до своєї діяльності, можна скласти скаргу на колекторську компанію, звернутися до поліції (у разі неприйнятної поведінки та явних погроз). НБУ пропонує повідомляти про порушення за номером гарячої лінії 0 800 505 240.